Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2010

Υπ. Γεωργίας>Πληρώσαμε 20 εκατ. ευρώ στο Θεό Αυνάν!





Πάνω απο 20 εκατομμύρια ευρώ ηταν οι λογαριασμοί των σταθερών τηλεφώνων του Υπ. Γεωργίας, στα έτη 2006, 2007 και 2008!
Ενα μεγάλο μέρος αυτού του ποσού πήγαινε σε ροζ τηλέφωνα!

Την καταγγελία έκανε στη βουλή ο σημερινός υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Μιχάλης Καρχιμάκης, αναφερόμενος σε έγγραφο Διεύθυνσης του υπουργείου που επεσήμανε τον εκτροχιασμό!

Μιλάμε οτι κάποιοι απο τους υπαλλήλους, άνδρες και γυναίκες, έπαιζαν το πουλί τους κανονικά με λεφτά του μαλάκα φορολογούμενου που πληρώνει τέλη κυκλοφορίας και παρακολουθεί τον ξιπασμένο ΟΠΑΠ να μπουκώνει με 9 εκατομμύρια ευρώ ρεκλάμα τις φυλλάδες των νταβατζήδων!

Αυτές είναι οι ηγεσίες που εκλέγουμε κι αυτές μας αξίζουν. Που ακούστηκε λογαριασμός 20 εκατομμυρίων ευρώ μέσα σε 3 χρόνια. Και μάλιστα μεγάλο μέρος του ποσού αυτού να πηγαίνει σε ροζ γραμμές. Μιλάμε για κανονική κυβέρνηση του Μέγα Αυνάν.

Φυσικά και σ αυτή τη περίπτωση ο Καραμανλής, ο έχων την πολιτική ευθύνη, παρακολουθούσε απαθής!

Αυτές είναι οι ξιπασμένες εξουσίες μας-να τις χαιρόμαστε.

Ειδικά η κυβέρνηση Καραμανλή, και με στοιχεία πλέον είχε σπάσει ολα τα ρεκόρ-ακόμη κι αυτό της μαλακίας!

Για την ιστορία αναφέρουμε οτι υπουργοί Γεωργίας επι Καραμανλή διετέλεσαν οι Μπασιάκος-Χατζηγάκης.

http://www.kourdistoportocali.com/default.aspx?pageid=829

Read more...

Τα «κοράκια» των ξένων τραπεζών άρπαξαν 10 δισ. ευρώ από την Ελλάδα


Τα «κοράκια» των ξένων τραπεζών άρπαξαν 10 δισ. ευρώ από την Ελλάδα

του Γιώργου Δημητρομανωλάκη

Οταν πριν από περίπου 50 ημέρες η κυβέρνηση διά του υπουργού Οικονομικών κ. Γιώργου Παπακωνσταντίνου ανακοίνωνε ότι όλες οι καταθέσεις των Ελλήνων πολιτών θα αναγραφούν στις φορολογικές δηλώσεις του 2010, κανείς δεν εκτιμούσε ότι επρόκειτο να δημιουργηθεί ένα ντόμινο φυγής κεφαλαίων από τη χώρα.

Πολύ περισσότερο κανείς δεν φανταζόταν ότι τα «golden boys» έξι τουλάχιστον μεγάλων ελβετικών, βρετανικών και γερμανικών τραπεζών θα έφταναν στο σημείο να ενοικιάσουν πολυτελείς σουίτες σε μεγάλα ξενοδοχεία των Αθηνών στην προσπάθειά τους να «αδειάσουν τα ταμεία» των ελληνικών τραπεζών και να παίξουν παιχνίδια με τον φόβο των Ελλήνων ότι είτε θα υπάρξει αναδρομικό «πόθεν έσχες» ή ότι οι τραπεζικές τους καταθέσεις θα φορολογηθούν επιπλέον.

Και τα δύο αυτά ενδεχόμενα έχουν διαψευστεί πλήρως από τον αρμόδιο υπουργό κ. Παπακωνσταντίνου. Η αλήθεια όμως είναι ότι ακριβώς εκεί ποντάρουν οι ξένοι bankers, οι οποίοι έχουν δημιουργήσει πανικό στους εγχώριους τραπεζίτες καθώς, σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, μέχρι στιγμής έχουν φύγει από τη χώρα μας 7 έως 10 δισ. ευρώ από περίπου 230 δισ. ευρώ που είναι οι συνολικές καταθέσεις των Ελλήνων.

Οπως λοιπόν πληροφορείται το «ΘΕΜΑ», τον τελευταίο μήνα σε τρία κεντρικά ξενοδοχεία της Αθήνας και σε πολυτελές ξενοδοχείο στο Κεφαλάρι πραγματοποιούνται μυστικά ραντεβού μεταξύ εκπροσώπων της ελβετικής UBS, της DZ Privatbank, της Sarasin, της Banque Vontobel Genθve, της βρετανικής Barclays, της γερμανικής Deutsche Bank και άλλων πολυεθνικών τραπεζών με Ελληνες που έχουν χοντρά πορτοφόλια - μεγαλοεπιχειρηματίες, γιατρούς, δικηγόρους, αρχιτέκτονες και εισοδηματίες με καταθέσεις πάνω από 1.000.000 ευρώ.

Υπόσχονται μέχρι και δάνεια για να δικαιολογηθούν περιουσιακά στοιχεία

Οι περισσότεροι εξ αυτών είναι ούτως ή άλλως πελάτες των συγκεκριμένων τραπεζών. Τώρα όμως τους ζητούν να μεταφέρουν και άλλα χρήματα σε χώρες όπως η Ελβετία, η Γερμανία, η Βρετανία, η Γαλλία και το Λουξεμβούργο. Επιπρόσθετα τους ζητούν να τους γνωρίσουν και φίλους τους οι οποίοι ενδεχομένως θα ήθελαν να μεταφέρουν μέρος των χρημάτων τους στο εξωτερικό. Οι ξένοι τραπεζίτες προσπαθούν να εκμεταλλευθούν την ασάφεια που δημιουργήθηκε τις τελευταίες 60 ημέρες σχετικά με την πρόθεση της κυβέρνησης να αναγραφούν οι καταθέσεις όλων των Ελλήνων στη φορολογική δήλωση του 2010. Επισημαίνουν δε στους πελάτες τους ότι μπορεί να επιβληθεί αναδρομικό «πόθεν έσχες», ενώ δεν αποκλείουακόμα και το ενδεχόμενο επιπλέον φορολόγησης των τόκων των καταθέσεων.

Τα golden boys των ξένων τραπεζών υπόσχονται καταρχήν απόλυτη εχεμύθεια σχετικά με τις καταθέσεις των πελατών τους, διαχείριση περιουσίας, ενώ τους τονίζουν ότι μπορούν να εκδώσουν ακόμα και δάνεια προκειμένου να καλύψουν αναδρομικά το «πόθεν έσχες» για την αγορά -για πα ράδειγμα- κατοικιών. Οπως επισημαίνεται αρμοδίως, ακόμα και σήμερα κάποιος που δεν μπορεί να δικαιολογήσει κάποια περιουσιακά στοιχεία με τα εισοδήματα που δηλώνει, μπορεί να πάρει ένα τραπεζικό δάνειο. Ομως, επειδή είναι εύκολο να διαπιστωθεί πότε έγινε η εκταμίευση του δανείου και πότε η αγορά του ακινήτου, ο δανειολήπτης μπορεί να ισχυριστεί ότι αγόρασε το ακίνητο από δάνειο συγγενικού προσώπου και πήρε το δάνειο να το ξεπληρώσει.(Τονίζεται πάντως ότι παρόμοια αίτημα δέχονται και οι ελληνικές τράπεζες.)

Σήμερα, εάν θέλει κάποιος να μεταφέρει χρήματα μέσω του τραπεζικού συστήματος, για παράδειγμα στην Κύπρο, στο Λουξεμβούργο ή στην Ελβετία, σε λογαριασμό στο όνομά του, δεν υπόκειται σε κανέναν περιορισμό από την Τράπεζα της Ελλάδος. Ετσι, ανοίγοντας έναν λογαριασμό στην Ελβετία ή σε οποιαδήποτε χώρα της ευρωζώνης, ένας Ελληνας μπορεί να μεταφέρει όποιο ποσό επιθυμεί χωρίς κανένα πρόβλημα.

Το χρηματικό όριο στις ελβετικές τράπεζες ανέρχεται στα 68.000 ευρώ.

Πάντως, δεν είναι μόνο η έλευση ξένων τραπεζιτών στην Ελλάδα που ζητούν από τους πελάτες τους να μεταφέρουν χρήματα στο εξωτερικό.

.protothema.gr


Read more...

ΤΑ "ΦΡΟΥΤΑΚΙΑ" ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΝ ΚΑΙ ΦΕΡΝΟΥΝ ΧΡΗΜΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ...

Nέα πηγή εσόδων στα ηλεκτρονικά παιχνίδια αναζητά η κυβέρνηση και σχεδιάζει να επαναφέρει σε ήπια μορφή και έναντι καταβολής ειδικών τελών στο Δημόσιο τα λεγόμενα «φρουτάκια», που λόγω της απαγόρευσής τους η χώρα μας καταδικάσθηκε από το Ευρωδικαστήριο με υψηλά πρόστιμα. Με στόχο αφενός να εισρεύσει ζεστό χρήμα στα δημόσια ταμεία και αφετέρου να αποφευχθεί η πληρωμή των ευρωπροστίμων ύψους δεκάδων εκατομμυρίων... η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών προχωρά στη σύνταξη νομοσχεδίου για την άρση της απαγόρευσης για τα ηλεκτρονικά τεχνικά και ψυχαγωγικά παιχνίδια. «Αν και ακόμη βρισκόμαστε σε προκαταρκτικό στάδιο, η κατεύθυνση είναι να συμμορφωθούμε πλήρως με τις κοινοτικές οδηγίες και να επιτρέψουμε την επαναφορά της λειτουργίας των ηλεκτρονικών τεχνικών και ψυχαγωγικών παιχνιδιών», τόνισε αρμόδιος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών.
«Αγκάθι»
Το μεγάλο ζητούμενο και αγκάθι είναι με ποια κριτήρια και προϋποθέσεις θα γίνεται η αδειοδότηση των καταστημάτων για την εγκατάσταση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών και με ποιον τρόπο θα μπει φραγμός κυρίως για κοινωνικούς λόγους στον μετασχηματισμό τους σε μηχανήματα υψηλού τζόγου.
Στο πλαίσιο αυτό ένα από τα σενάρια που εξετάζονται είναι η εφαρμογή στη χώρα μας με κάποιες παραλλαγές του ισπανικού μοντέλου σύμφωνα με το οποίο τυχερά παιχνίδια επιτρέπονται σε ειδικούς χώρους με ιδιαίτερα χαμηλό όριο στοιχήματος (π.χ. τα 20 ή τα 50 λεπτά) και μέγιστη επιστροφή στον παίκτη της τάξης των 50 ευρώ.
Κυκλώματα
Τα ηλεκτρονικά τυχερά παιχνίδια («φρουτάκια») απαγορεύτηκαν το 2002 με νόμο της τότε κυβέρνησης Σημίτη, μετά τον σάλο που ξέσπασε από αποκαλύψεις για παράνομα κυκλώματα σε βάρος πολιτών και συνταρακτικές ανθρώπινες τραγωδίες.
Η απαγόρευση αφορούσε την εγκατάσταση όλων ανεξαιρέτως των ηλεκτρονικών παιχνιδιών σε δημόσιους χώρους, καθώς είχε διαπιστωθεί ότι δεν μπορούσε να ελεγχθεί και να αποτραπεί η μετατροπή των τεχνικών και ψυχαγωγικών παιχνιδιών σε τυχερά, τα γνωστά «φρουτάκια»
Κατά της απόφασης της ελληνικής κυβέρνησης υποβλήθηκαν προσφυγές και από την Κομισιόν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, το οποίο τον Οκτώβριο του 2006 καταδίκασε την Ελλάδα.
ΕNV ΓΛITΩNOYME TO ΠPOΣTIMO AΠO EE...
Στόχος επιπλέον 300 εκατ. τον χρόνο
Το κέρδος για το Δημόσιο από την επαναφορά των ηλεκτρονικών τεχνικών και ψυχαγωγικών παιχνιδιών θα είναι διπλό. Στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι από την επιβολή των ειδικών τελών για τη λειτουργία των μηχανημάτων μπορούν εισρεύσουν στα δημόσια ταμεία πρόσθετα έσοδα έως και 300 εκ. ευρώ. Ταυτόχρονα, θα υπάρξει σημαντική εξοικονόμηση πόρων, αφού το δημόσιο θα σταματήσει να πληρώνει πρόστιμο 11,5 εκατ. ευρώ ετησίως που έχει επιβάλει στη χώρα μας η Ευρωπαϊκή Ενωση.
Το Ευρωδικαστήριο έχει καταδικάσει τη χώρα μας με το σκεπτικό ότι η απαγόρευση προσβάλλει την αρχή της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων, καθώς και τις αρχές της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών και της ελευθερίας εγκαταστάσεως εντός της ΕΕ. Με βάση τις παραπάνω αποφάσεις, η χώρα μας υποχρεώθηκε να καταβάλει κατ’ αποκοπήν πρόστιμο 3 εκ. ευρώ και επιπλέον 31.536 ευρώ για κάθε μέρα καθυστέρησης στην άρση της απαγόρευσης.
OI 3 ΠPOΫΠOΘEΣEIΣ
Mε βάση τις γενικές κατευθύνσεις που έχουν δοθεί στους αρμόδιους παράγοντες, η επαναφορά των ηλεκτρονικών παιχνιδιών θα γίνει υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
Tα μηχανήματα θα είναι αποκλειστικά τεχνικά ή ψυχαγωγικά και δεν θα μπορούν να μετατραπούν σε τυχερά (δηλαδή, υψηλού τζόγου), για τα οποία θα εξακολουθήσει να ισχύει το υφιστάμενο καθεστώς, δηλαδή θα λειτουργούν μόνο εντός των καζίνων.
Tα επιβληθεί εφάπαξ τέλος για τη χορήγηση του ειδικού σήματος για την άδεια κάθε μηχανήματος, καθώς και ετήσιο τέλος για τη χρήση του
Tα ηλεκτρονικά τεχνικά και ψυχαγωγικά παιχνίδια θα μπορούν να εγκαθίστανται μόνο σε συγκεκριμένα καταστήματα και θα απαγορεύεται η λειτουργία τους σε ίντερνετ καφέ, καφετέριες, μπαρ κ.ά.
fimotro


Read more...

ΤΟ ΠΑΣΟΚ ΤΟ ΙΔΡΥΣΕ Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ, ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΟ ΛΑΟ, ΔΕΝ ΓΕΛΟΙΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΚΑΝΕΝΑΝ...





Read more...

Ετήσιος συντελεστής ωρίμανσης 1,7% για παλαιά ένσημα

Με συντελεστή ωρίμανσης 1,7% επί των αρχικών αποδοχών για κάθε έτος που μεσολάβησε από τη διακοπή της ασφάλισης στο πρώτο Ταμείο και μέχρι την αίτηση συνταξιοδότησης στον τελευταίο φορέα, θα προσαυξάνεται ο συντάξιμος μισθός στις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης, σύμφωνα με την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία.

Η ρύθμιση του θέματος της διαδοχικής ασφάλισης αφορά πάνω από 2,5 εκατ. ασφαλισμένους, οι οποίοι, όταν συνταξιοδοτούνται, λαμβάνουν έως και 30% μικρότερες αποδοχές σε σχέση με όσους έχουν διανύσει το σύνολο του εργασιακού τους βίου σε ένα Ταμείο.

Το δημοσίευμα αναφέρει ότι η πλήρης εξίσωση στην παρούσα φάση κρίνεται εξαιρετικά ακριβή για τα Ταμεία και η λύση που προκρίνεται από το υπουργείο Εργασίας θεωρείται «χρυσή τομή».

Το μέτρο θα καλύψει όσους βγουν σε σύνταξη μετά τη δημοσίευση του νόμου (το αργότερο το Φεβρουάριο).
nooz.gr

Read more...

ΣΠΕΥΔΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ...


Ρεπορτάζ : Δήμητρα Κρουστάλλη
(από το Βήμα της Κυριακής)

Σπεύδει η κυβέρνηση να καλύψει τα κενά στις γενικές και ειδικές γραμματείες, καθώς και στις ΔΕΚΟ. Την περασμένη Τετάρτη ανακοίνωσε τέσσερις ακόμη γραμματείς και έτσι μένουν κενές 22 θέσεις σε εννέα από τα 14 υπουργεία. Ο κ. Γ. Παπανδρέου στη συνάντηση που είχε την περασμένη Τρίτη με δημοσιογράφους στο Μέγαρο Μαξίμου υπερασπίστηκε τη διαδικασία επιλογής των γραμματέων, λέγοντας ότι η κυβέρνηση κάνει επανάσταση στη δημόσια διοίκηση. Η επανάσταση, όμως, όπως δείχνουν τα πράγματα, χρειάζεται να... ανοίξει τον βηματισμό της. Ετσι, την περασμένη εβδομάδα ορίστηκαν τα διοικητικά συμβούλια του ΕΟΤ και του ΟΠΑΠ, ενώ ανακοινώθηκαν γενικοί γραμματείς στα υπουργεία Υποδομών, Εργασίας και Παιδείας.
Στον ΕΟΤ ανέλαβε πρόεδρος ο δικηγόρος κ. Ν. Κανελλόπουλος και μέλη ορίστηκαν οι κκ. Δ. Πάνος, Δ. Κωνσταντόπουλος, Π. Σπάτουλας, Αντ. Κεραστάρης και οι κυρίες Αννια Σπηλιωπούλου, Αίγλη Μπαλαμάτση , Δήμητρα Μπούρα και Ελένη Τσατσάκη. Στον ΟΠΑΠ καθήκοντα προέδρου ανέλαβε ο κ. Χ. Σταματόπουλος , ο οποίος έχει διατελέσει πρώην πρόεδρος του Αερολιμένος Αθηνών, και διευθύνοντος συμβούλου ο κ. Ι. Σπανουδάκης.
Ανακοινώθηκαν ακόμη τα ονόματα των κκ. Σ. Λαμπρόπουλου, πολιτικού μηχανικού-οικονομολόγου, για τη Γενική Γραμματεία Συγχρηματοδοτούμενων Εργων και Δ. Χαλκιώτη για τη ΓΓ Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του υπουργείου Υποδομών. Επίσης, του κ. Ρ. Σπυρόπουλου , πρώην υφυπουργού και γενικού διευθυντή του ΠαΣοΚ, για τη Γενική Γραμματεία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και του δικηγόρου κ. Ι. Λιβανού για τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς του υπουργείου Παιδείας.
Κενές παραμένουν οι Γενικές Γραμματείες Επενδύσεων και Ανάπτυξης και Ναυτιλιακής Πολιτικής στο υπουργείο Οικονομίας. Για την πρώτη, όπως λέγεται στο παρασκήνιο, η κυρία Λούκα Κατσέλη επιθυμούσε τον καθηγητή κ. Γερ. Σαπουτζόγλου , δεξί χέρι του κ. Γερ. Αρσένη την εποχή που εκείνος ήταν ο «τσάρος» της Οικονομίας, και σήμερα μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου του ΙΣΤΑΜΕ. Το Μέγαρο Μαξίμου, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τον θεώρησε περασμένης ηλικίας και αντιπρότεινε άλλες λύσεις, οι οποίες όμως δεν ικανοποίησαν την κυρία Κατσέλη και η Γραμματεία παραμένει ακέφαλη. Το αντίστροφο συνέβη με τη Γραμματεία Ναυτιλιακής Πολιτικής, για την οποία, όπως λέγεται, έφθασε μια λίστα περίπου δέκα ατόμων στο γραφείο της υπουργού και εκείνη, επειδή δεν γνώριζε κανέναν, επέλεξε βάσει του βιογραφικού του τον καθηγητή Ναυτιλίας στο Πανεπιστήμιο Πειραιά κ. Γ. Βλάχο . Ωστόσο κάποιο κώλυμα εντοπίστηκε και ο κ. Βλάχος δεν ανέλαβε καθήκοντα, ούτε επελέγη άλλο πρόσωπο.
Στο υπουργείο Εσωτερικών δεν έχουν καλυφθεί ακόμη οι Γραμματείες του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και του Εθνικού Τυπογραφείου. Η δεύτερη δεν πρόκειται να λειτουργήσει ως ξεχωριστή Γραμματεία και το πιθανότερο είναι να μεταφερθεί η συγκεκριμένη αρμοδιότητα στον ειδικό γραμματέα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για λόγους εξοικονόμησης πόρων. Κενές παραμένουν επίσης οι θέσεις στην Εθνική Στατιστική Υπηρεσία Ελλάδος (υπουργείο Οικονομικών) και στις Γραμματείες Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Ψηφιακής Σύγκλισης και Ανταγωνιστικότητας (υπουργείο Οικονομίας).
Ευαίσθητες θέσεις στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας, το οποίο δεν έχει γενικούς γραμματείς αλλά γενικούς διευθυντές, έχουν προκηρυχθεί με τη διαδικασία της υποβολής βιογραφικών, προκαλώντας τη δυσαρέσκεια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου. Προς το παρόν παραμένει στη θέση του ο γενικός διευθυντής Πολιτικής Εθνικής Αμυνας και Διεθνών Σχέσεων, ο οποίος προέρχεται από το διπλωματικό σώμα. Επικεφαλής δεν έχουν τοποθετηθεί στις διευθύνσεις Οικονομικού Σχεδιασμού και Υποστήριξης, Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων και Ενιαίου Διοικητικού Τομέα.
Στο υπουργείο Εξωτερικών δεν έχει τοποθετηθεί κανένας γενικός γραμματέας! Παραμένουν έτσι ακέφαλες οι Γραμματείες Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Αναπτυξιακής Συνεργασίας, Απόδημου Ελληνισμού και η Ειδική Γραμματεία Αξιοποίησης Διεθνών Προγραμμάτων. Στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής αναμένεται η κάλυψη των Γραμματειών Περιβάλλοντος, Δασών και Φυσικών Πόρων και Διεθνούς Ενεργειακής Πολιτικής, στο υπουργείο Παιδείας οι Γραμματείες Διά Βίου Εκπαίδευσης και Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο υπουργείο Υγείας οι Γραμματείες Πρόνοιας και Δημόσιας Υγείας και, τέλος, στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης η Γραμματεία Αγροτικής Ανάπτυξης.
fimotro


Read more...

ΠΩΣ ΓΙΝΑΜΕ ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΠΡΟΒΑΤΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ...


Ρεπορτάζ : Νίκος Χασαπόπουλος
(από το Βήμα της Κυριακής)


Απίστευτα δυσμενής είναι η εικόνα που έδιναν για την Ελλάδα τα ξένα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Από το μπλε της θάλασσας, με το οποίο μάς διαφήμιζαν, πέρασαν ξαφνικά στο γκρίζο της οικονομίας. Και το «ζήσε τον μύθο σου στην Ελλάδα» το παραποίησαν σε «ζήσε με το χρέος σου στην Ελλάδα». Στην αρχή μάς χαρακτήριζαν «αναξιόπιστους» για τα παραποιημένα στατιστικά στοιχεία που παρουσιάζαμε στο Εco/Fin για το μέγεθος του ελλείμματος. Εν συνεχεία, μόλις η Αθήνα ανακοίνωσε το πραγματικό έλλειμμα, μας «προβίβασαν» σε...
«μαύρα πρόβατα της Ευρώπης» και αμέσως μετά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου μάς «αναβάθμισαν» σε... «γουρούνια» ή στα αγγλικά «ΡΙGS». Τώρα θα πείτε «τι σχέση έχουν τα συμπαθή τετράποδα με το υπέρογκο δημόσιο χρέος της χώρας μας, με την αδράνεια της κυβέρνησης να πάρει τους δύο πρώτους μήνες μέτρα ή με την υποβάθμιση της πιστοληπτικής της ικανότητας;». Και όμως, για τους Ευρωπαίους έχουν, αφού έφθασαν στο σημείο να μας... παραλληλίσουν με τα γουρούνια, χρησιμοποιώντας τα αρχικά της αγγλικής λέξης Ρigs. Μόνο που μαζί με την Ελλάδα παραλληλίζουν με γουρούνια και την Πορτογαλία, την Ιρλανδία και την Ισπανία: Ρortugal, Ιreland, Greece και Spain. Αν βάλετε τα αρχικά των χωρών αυτών που κατά σύμπτωση αντιμετωπίζουν σοβαρά δημοσιονομικά προβλήματα, τότε σχηματίζεται στα αγγλικά η λέξη «γουρούνια».
▅ Η πορεία προς την αναξιοπιστία
«Γουρούνια» ή «μαύρα πρόβατα», τι σημασία έχει αλήθεια ο χαρακτηρισμός; Σημασία έχει πώς φθάσαμε σε αυτό το σημείο, ώστε ο κ. Χοακίν Αλμούνια να λέει ότι «η Ελλάδα χρειάζεται κρίσιμες θεσμικές μεταρρυθμίσεις» και ότι «δεν έχει λάβει καμία αποτελεσματική δράση». Η κυρία Ανγκελα Μέρκελ να προειδοποιεί πως ό,τι συμβαίνει σε ένα κράτος-μέλος επηρεάζει τα άλλα. Ο κ. ΖανΚλοντ Τρισέ, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, να μας επιτίθεται, λέγοντας ότι «είναι απαράδεκτο να έχουμε αναξιόπιστα στοιχεία», και ο κ. Κλέμενς Φουέστ, επικεφαλής των οικονομικών συμβούλων του υπουργού Οικονομικών της Γερμανίας, να λέει ότι «αν ο κόμπος φτάσει στο χτένι, η Γερμανία πρέπει πάση θυσία να μην παραχωρήσει οικονομική βοήθεια στην Ελλάδα. Οι συνέπειες θα ήταν καταστροφικές...» . Και κοντά σ΄ όλα αυτά ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου , κηρύσσοντας προσφάτως στο Ζάππειο τον Κοινωνικό Διάλογο, παραδέχθηκε ενώπιον των κοινωνικών εταίρων ότι έχουμε αρνητικό ρεκόρ στο έλλειμμα, στη φοροδιαφυγή, στις πελατειακές σχέσεις, στη σπατάλη, στη διαφθορά, ακόμη (ρεκόρ και εδώ) στην... παχυσαρκία! Πώς φτάσαμε στο σημείο από την «ισχυρή οικονομία» της περιόδου 2000-2004 η Ελλάδα να μετατρέπεται σε «μαύρο πρόβατο» και στα ξένα ΜΜΕ να γίνεται λόγος ακόμη και για πτώχευση ή για κίνδυνο να τεθεί υπό επιτροπεία, όπως έγραψε και η εφημερίδα «Le Figaro»;
Τα στελέχη των Βρυξελλών νιώθουν εξαπατημένα από τη χώρα μας. Δώσαμε, είπαν, αναξιόπιστα στατιστικά στοιχεία. Αυτό όμως που φαίνεται να έκανε το ποτήρι να ξεχειλίσει ήταν όταν το 2004, μετά τη νίκη της ΝΔ στις εκλογές, η νέα κυβέρνηση οργάνωσε την περιβόητη «απογραφή», θέλοντας να δείξει στην Ευρώπη ότι οι κυβερνήσεις του ΠαΣοΚ υποβάθμιζαν με διάφορα λογιστικά τεχνάσματα τα ελλείμματα. Εμείς οι ίδιοι διατυπώσαμε τότε το ερώτημα: «Μπήκε ή όχι με το σπαθί της η χώρα μας στην ευρωζώνη;». Περισσότερο καχύποπτοι έγιναν με τη ραγδαία ανοδική αναθεώρηση του ελληνικού ΑΕΠ όταν συμπεριελήφθη και μέρος της παραοικονομίας. Εν συνεχεία η κυβέρνηση του ΠαΣοΚ είπε στους Ευρωπαίους ότι το έλλειμμα που παρουσίαζε η κυβέρνηση της ΝΔ δεν ήταν αυτό που έλεγε αλλά ήταν υπερδιπλάσιο.
▅ Τι Ελλάδα, τι Ντουμπάι...
Ο κ. Γ. Παπακωνσταντίνου από το βήμα της Βουλής τόνισε ότι «για το απίστευτο αλαλούμ με τα στατιστικά στοιχεία της Ελλάδας δεν φταίνε οι υπάλληλοι της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, αλλά οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι που τους έδιναν εντολή να παραποιούν τα στοιχεία». Αν σε όλα αυτά προστεθεί και η οικονομική κρίση, τα συνεχώς ασταθή οικονομικά μέτρα εισπρακτικού χαρακτήρος που κατά καιρούς ανακοινώνονταν από τους υπουργούς Οικονομίας για τον περιορισμό του ελλείμματος κτλ.,
καταλαβαίνουμε ότι ολα αυτά ανάγκασαν τους Ευρωπαίους να πουν «τέρμα τα αστεία». Η υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας μας από τον οίκο Fitch συνδέθηκε με την υποχώρηση του Γενικού Δείκτη του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών, τη διεύρυνση του spread (τη διαφορά δηλαδή της απόδοσης μεταξύ του ελληνικού και του γερμανικού δεκαετούς ομολόγου) και ξαφνικά οι πάντες μάς παρομοίαζαν με το Ντουμπάι.
Δεν ήταν όμως μονάχα αυτά. Εδώ και χρόνια η Ελλάδα βρισκόταν κατηγορούμενη για παραβάσεις της κοινοτικής νομοθεσίας, επειδή δεν απελευθέρωσε τα κλειστά επαγγέλματα, δεν εξίσωσε τα όρια ηλικίας για άνδρες και γυναίκες στο Δημόσιο, για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, επειδή δεν έχει ακόμη ενσωματώσει στο Εθνικό Δίκαιο 15 κοινοτικές οδηγίες, έχει τρεις εκκρεμείς υποθέσεις στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (απόβλητα, δημόσια υγεία, ρύπανση), δεν έχει διαχειρισθεί το μείζον θέμα των έργων διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής και πολλά άλλα. Δύο φορές σε διάστημα πέντε ετών βρέθηκε υπό αυστηρή επιτήρηση.
▅ Ο φόβος της χρεοκοπίας
Ολες αυτές οι εξελίξεις συνδέθηκαν αμέσως με τους φόβους για ενδεχόμενη χρεοκοπία της Ελλάδας που θα πλήξει την ευρωζώνη. Προβλήθηκαν μάλιστα ως η βασική αιτία για την υποχώρηση των αγορών σε Ευρώπη και Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και για το ράλι του δολαρίου. Ολος ο πλανήτης δηλαδή έβαλε στο στόχαστρο την Αθήνα. Η ιστοσελίδα των «Financial Τimes» είχε τον τίτλο «ελληνική τραγωδία», λέγοντας ότι η Ελλάδα γκρέμισε τις αγορές. Τώρα θα πείτε «γιατί τέτοιο μένος των ξένων εναντίον της χώρας μας, τη στιγμή που και άλλες χώρες έχουν μεγάλα δημοσιονομικά ελλείμματα;». Η απάντηση είναι απλή. Οι ξένοι μάς έχουν δανείσει περί τα 300 δισ. ευρώ. Δεν είναι ότι λοιπόν ότι θέλουν απλώς να διασφαλίσουν ότι θα πάρουν τα χρήματά τους πίσω, αλλά ότι επιζητούν να μεγιστοποιήσουν το κέρδος τους, ανεβάζοντας τα επιτόκια με τα οποία μάς δάνεισαν.
fimotro


Read more...

ΓΡΙΦΟΙ ΚΑΙ ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟ 2010...


Ρεπορτάζ : Ι. Κ. Πρετεντέρης

Αν ρωτούσε κάποιος το στίγμα της νέας χρονιάς, δεν θα δίσταζα να το προσδιορίσω με μία λέξη: αβεβαιότητα... Αβεβαιότητα για τον κόσμο. Αβεβαιότητα για την Ελλάδα. Αβεβαιότητα για την Ελλάδα μέσα στον κόσμο. Τα ερωτήματα τις ημέρες αυτές είναι περισσότερα από τις απαντήσεις και το πολιτικό πεδίο στο οποίο βαδίζει ήδη το 2010 μοιάζει σπαρμένο με δισεπίλυτους γρίφους. Αλλά με έναν γρίφο να κυριαρχεί όλων των άλλων: Θα μπορέσει η χώρα να ξεφύγει από τα πλοκάμια του τέλματος και να βαδίσει στον...
δρόμο της ανόρθωσης; Τίποτε δεν είναι δεδομένο. Αν και όλοι διαισθανόμαστε ότι σε αυτή τη νέα χρονιά θα παιχτούν πολλά, τα περισσότερα, αν όχι όλα. Σε δώδεκα μήνες από σήμερα θα ξέρουμε αν η Ελλάδα έβγαλε το κεφάλι της έξω από το νερό ή συνεχίζει να βυθίζεται.
Ηταν ο Τζον Μέιναρντ Κέινς που κάποτε προειδοποιούσε ειρωνικά ότι «οι προγνώσεις είναι δύσκολες, κυρίως όταν αφορούν το μέλλον». Και είχε δίκιο: Ποιος θα μπορούσε πέρυσι, τέτοια εποχή, να προβλέψει ότι μερικούς μήνες αργότερα ο Γ. Παπανδρέου θα ήταν πρωθυπουργός με δέκα μονάδες διαφορά, ο Α. Σαμαράς αρχηγός της ΝΔ και ο Κ. Καραμανλής σιωπηλός βουλευτής της αντιπολίτευσης! Ακόμη κι αν κάποιος διέθετε τέτοια ακριβή διαίσθηση, νομίζω ότι θα προτιμούσε να την εξαντλήσει στο Τζόκερ.
Πέρα από προβλέψεις και προγνωστικά, όμως, είναι προφανές ότι αυτή τη στιγμή έχουμε μόνο δύο αδιαμφισβήτητα δεδομένα. Πρώτον, ότι η χώρα διαθέτει μια νέα κυβέρνηση με νωπή λαϊκή εντολή και ευρεία κοινοβουλευτική πλειοψηφία.
Δεύτερον, ότι ο μεγαλύτερος αντίπαλος της νέας κυβέρνησης (άρα και της χώρας...) είναι ο χρόνος που τρέχει και οι δυνάμεις της αδράνειας που ποντάρουν στον χρόνο.
Κανείς προφανώς δεν περιμένει από μια κυβέρνηση να λύσει όλους τους γρίφους που ανοίγονται μπροστά της μέσα σε δώδεκα μήνες. Ολοι όμως περιμένουμε να πέσει με τα μούτρα στην άσκηση του συγκεκριμένου. Να αντικαταστήσει το ταχύτερο δυνατόν τις προθέσεις με επιδόσεις και τα σχέδια με αποτελέσματα. Είπαμε: tempus fugit. Ακόμη περισσότερο που η κυβέρνηση αυτή υποχρεούται να μετρήσει τις δυνάμεις της σε ένα εξαιρετικά δυσχερές περιβάλλον. Στο εξωτερικό, η ύφεση ή (στην καλύτερη περίπτωση...) η στασιμότητα έρχεται να συμπληρώσει την κρίση. Στο εσωτερικό η διακυβέρνηση της ΝΔ αλλά και οι χρόνιες παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας έχουν οδηγήσει τη χώρα στο έσχατο σημείο διάλυσης και απορρύθμισης.
Για άλλη μία φορά στην πρόσφατη ελληνική ιστορία το «τι πρέπει να γίνει» είναι σχεδόν αυτονόητο. Το «πώς θα γίνει» όμως δεν είναι καθόλου απλό. Υπενθυμίζω ότι οι προηγούμενες προσπάθειες σταθεροποίησης (το 1985 και το 1996) έγιναν σε ένα διεθνές οικονομικό περιβάλλον πολύ πιο ευνοϊκό, ακόμη κι αν η Ελλάδα αντιμετώπιζε και τότε αμφισβήτηση και δυσπιστία.
Υπό αυτή την έννοια, η κυβέρνηση αισθάνεται υποχρεωμένη να επιδοθεί σε μια διαρκή ακροβασία. Να ανορθώσει την οικονομία στην κατεύθυνση που ζητούν η Ευρωπαϊκή Ενωση και οι διεθνείς αγορές χωρίς να δημιουργήσει προϋποθέσεις κοινωνικής αντίδρασης. Να ανασυντάξει τη χώρα χωρίς να αποκόψει εκείνους που πρωτοστατούν στην αποσύνθεσή της. Με άλλα λόγια, να επιτύχει το μέγιστο πολιτικό όφελος με το ελάχιστο κοινωνικό κόστος.
Αν το επιτύχει, θα έχει ανακαλύψει περίπου τη φιλοσοφική λίθο της πολιτικής. Αν όχι, του χρόνου τέτοια εποχή θα συνεχίζουμε το μοιρολόι.
Διότι η πολιτική στην εποχή μας έχει, δυστυχώς ή ευτυχώς, δύο μεγάλες ιδιαιτερότητες: είναι και βραχυπρόθεσμη και μετρήσιμη. Η ηγεμονία του Κ. Καραμανλή, ας πούμε, ανατράπηκε σε λιγότερο από ένα εξάμηνο και η ανατροπή κεφαλαιοποιήθηκε από το ΠαΣοΚ σε λιγότερο από ένα έτος. Ο πολιτικός χρόνος έχει συμπυκνωθεί σε απίστευτο βαθμό.
Θα ήταν άδικο να υποστηρίξει κανείς ότι η αβεβαιότητα αποτελεί ελληνική ιδιαιτερότητα. Ολη η Ευρώπη, όλος ο πλανήτης, αισθάνονται ότι βαδίζουν στο άγνωστο- δεκαπέντε κορυφαίες προσωπικότητες της επιστήμης, της διεθνούς οικονομίας και πολιτικής το πιστοποιούν σήμερα με άρθρα τους στο «Βήμα».
Πράγμα που κάνει τη δική μας προσπάθεια ακόμη πιο δύσκολη: πέρασε η εποχή των σίγουρων μοντέλων, των ασφαλών επιλογών και των ιδεολογικών βεβαιοτήτων. Ο καθένας πρέπει να ξαναβρεί τον δρόμο του και όλοι μαζί να χαράξουμε έναν καινούργιο δρόμο. Τα νέα προβλήματα δεν αντιμετωπίζονται με παλιές συνταγές και οι νέες συνταγές δεν έχουν δοκιμαστεί ακόμη.
Αυτό ακριβώς με φοβίζει: ότι το «νέο» στην Ελλάδα αποτελεί δημοφιλές σύνθημα αλλά ενοχοποιημένη πρακτική. Η συντριπτική πλειονότητα της κοινωνίας μας προτιμά να μένει γαντζωμένη σε χρεοκοπημένες βεβαιότητες, σε ανύπαρκτα δεδομένα και σε επισφαλείς εξασφαλίσεις αντί να τολμήσει το μεγάλο άλμα. Σε αντίθεση με τον Πρίγκιπα της Σαλίνα στον «Γατόπαρδο», ο μέσος Ελληνας φωνάζει να αλλάξουν όλα αρκεί να μην αλλάξει τίποτε.
Είναι αλήθεια ότι καμία πολιτική ηγεσία δεν δείχνει διαθέσιμη ούτε ικανή να τον παιδαγωγήσει και να τον οδηγήσει. Είναι αλήθεια επίσης ότι «άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει» - ο δημόσιος διάλογος εξαντλείται στη διαρκή κολακεία του εαυτού μας από τον εαυτό μας...
Γι΄ αυτό μόνο η ανάγκη μπορεί να σπρώξει και να υποχρεώσει. Η ανάγκη της εθνικής επιβίωσης. Διότι τελικώς το πραγματικό ζητούμενο προσδιορίζεται παντού, καθημερινά, από όλους και είναι εξαιρετικά απλό. Ο κόσμος γύρω μας αλλάζει, άλλαξε. Εμείς;

fimotro

Read more...

ΕΡΧΟΝΤΑΙ 5 ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΦΟΡΛΛΟΓΗΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ...


Ρεπορτάζ : Θάνος Τσίρος

Την υιοθέτηση του πολιτικού συνθήματος περί «εξυγίανσης και αναδιανομής» και στο χώρο της κτηματαγοράς μελετάει η κυβέρνηση. Η αύξηση των αντικειμενικών αξιών περίπου κατά 30% θα συνδυαστεί με μείωση των συντελεστών μεταβίβασης κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες. Εκπτωση φόρου για τα στεγαστικά δάνεια θα παρέχεται μόνο για την αγορά «μικρομεσαίων ακινήτων»...
ενώ καταργείται η απαλλαγή από τον φόρο μεταβίβασης για την αγορά πολυτελούς πρώτης κατοικίας. Αυξάνεται επίσης το «ελάχιστο κόστος κατασκευής» ακινήτων.
Τα μέτρα αυτά θα συμπληρώσουν τις ήδη ειλημμένες αποφάσεις για επιβολή φόρου στην μεγάλη ακίνητη περιουσία και φορολόγηση με υψηλότερους συντελεστές των γονικών παροχών αξίας άνω των 200-250 χιλιάδων ευρώ. Αυτά αναμένεται να ενεργοποιηθούν από τον Μάρτιο και θα είναι τα εξής:
Αυξάνονται οι αντικειμενικές αξίες στα επίπεδα των πραγματικών.
Ως πιθανότερη ημερομηνία αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών θεωρείται πλέον η 1η Μαρτίου, αν και οριστική απόφαση δεν έχει ληφθεί. Η πρόθεση είναι οι αντικειμενικές αξίες να πλησιάσουν πολύ τις πραγματικές. Σήμερα, τα στοιχεία δείχνουν ότι η απόσταση ανάμεσα στις τιμές ζώνης και τις πραγματικές αξίες κυμαίνεται γύρω στο 30%.
Στα οικόπεδα, οι αποστάσεις είναι ακόμη μεγαλύτερες. Στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι από την εξίσωση των αντικειμενικών αξιών με τις πραγματικές θα κλείσουν πολλά παράθυρα φοροδιαφυγής:
**Το παράθυρο του «πόθεν έσχες». Κάποιος αγοράζει οικόπεδο 300.000 ευρώ και δηλώνει ότι το απέκτησε με 100.000 ευρώ. Ετσι, «ξεπλένεται» χρήμα 200.000 ευρώ. Το ίδιο ισχύει και με την κατασκευή ακινήτων γι' αυτό και μελετάται νέα αύξηση στο «ελάχιστο κόστος κατασκευής οικοδομών».
**Η απώλεια εσόδων από τον φόρο στους κατασκευαστές. Αναγράφοντας την αντικειμενική αξία ως τιμή πώλησης, δεν φορολογούνται καθόλου για ένα μεγάλο μέρος του εισοδήματός τους.
**Η απώλεια εσόδων από τον ΦΠΑ στα ακίνητα. Το συγκεκριμένο μέτρο έχει αποδειχτεί ότι λειτουργεί υπέρ των κατασκευαστών, καθώς ο ΦΠΑ που καταβάλλεται κατά την πώληση του ακινήτου (ουσιαστικά υπολογίζεται επί της αντικειμενικής αξίας) είναι σε πολλές περιπτώσεις ίσος ή και μικρότερος απ' αυτόν που εισπράττουν οι κατασκευαστές από τους προμηθευτές των υλικών.
Μειώνονται οι συντελεστές φόρου μεταβίβασης.
«Η αύξηση των αντικειμενικών αξιών θα αποτελέσει τη χαριστική βολή για την αγορά ακινήτων» επισημαίνουν από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι της κτηματαγοράς. Είναι γεγονός ότι οι αγοραπωλησίες ακινήτων μειώθηκαν περίπου κατά 60% το 2009, ενώ και η νέα χρονιά δεν ξεκινάει με τους καλύτερους οιωνούς. Το οικονομικό επιτελείο προσανατολίζεται στο να συνδυάσει την αύξηση των αντικειμενικών αξιών με τη μείωση των συντελεστών μεταβίβασης κατά τουλάχιστον τρεις ποσοστιαίες μονάδες.
Σήμερα, ο φόρος μεταβίβασης (για τα μεταχειρισμένα ακίνητα, καθώς στα καινούρια επιβάλλεται ΦΠΑ 19%) υπολογίζεται με συντελεστή 9% για τις πρώτες 15.000 ευρώ και στη συνέχεια με συντελεστή 11%. Με τη μείωση των συντελεστών στο 6% και 8% αντίστοιχα δεν θα υπάρξει καμία επιβάρυνση για τους υποψήφιους αγοραστές ακινήτων (ενδεχομένως να υπάρξει και ελάφρυνση) ακόμη και στην περίπτωση που αυξηθούν οι αντικειμενικές αξίες κατά 30%.
Αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού στο αφορολόγητο της πρώτης κατοικίας.
Η ρύθμιση Αλογοσκούφη που προβλέπει ότι η αγορά πρώτης κατοικίας είναι αφορολόγητη αρκεί η επιφάνειά της να μην υπερβαίνει τα 200 τ.μ., θα καταργηθεί. Το νέο αφορολόγητο θα εξαρτάται όχι μόνο από την επιφάνεια του ακινήτου αλλά και από την αξία του.
Το ύψος του αφορολογήτου θα αποφασιστεί κατά τη διάρκεια του διαλόγου και αναμένεται να ανέλθει τουλάχιστον στις 250.000 ευρώ, καθώς στόχος είναι να μην επιβαρυνθεί η αγορά μιας μεσαίας κατοικίας. Για τα μεγάλης αξίας ακίνητα η επιβάρυνση θα είναι πολύ μεγάλη. Η αγορά διαμερίσματος 150 τετραγωνικών αξίας 700.000 ευρώ ως πρώτη κατοικία σήμερα δεν φορολογείται. Με το νέο καθεστώς, ο φόρος θα υπερβεί τις 36.000 ευρώ.
Αλλάζει η έκπτωση φόρου των στεγαστικών δανείων.
Για την τόνωση της κτηματαγοράς, η Νέα Δημοκρατία πέρασε νόμο που προβλέπει ότι από τον φόρο εκπίπτει το 40% των τόκων ανεξάρτητα αν το δάνειο αφορά την αγορά πρώτης κατοικίας ή εξοχικού. Και αυτή η διάταξη θα καταργηθεί.
Ανάλογα με την αξία
Το νέο σύστημα θα συνδέει την έκπτωση φόρου με την αξία του ακινήτου. Για δάνεια μέχρι 200.000 ευρώ τα οποία θα αφορούν την απόκτηση πρώτης κατοικίας, θα εκπίπτει από το φορολογητέο εισόδημα το σύνολο των τόκων. Δηλαδή, από τον φόρο θα αφαιρείται έως και το 40% των τόκων. Για δάνεια από 200.000 έως 300.000 ευρώ από τον φόρο θα αφαιρείται το 20% των τόκων, ενώ καμία έκπτωση δεν θα προβλέπεται για την αγορά εξοχικής ή δευτερεύουσας κατοικίας, καθώς και για πολύ μεγάλα δάνεια για αγορά πρώτης κατοικίας
Καταργείται ο φόρος υπεραξίας.
Στα ακίνητα που αλλάζουν δεύτερη φορά χέρια μετά το 2006, επιβάλλεται σήμερα φόρος υπεραξίας με συντελεστή που φτάνει ακόμη και στο 20%. Ο φόρος μετατοπίζει το βάρος από τον αγοραστή στον πωλητή. Την υπεραξία την πληρώνει ο πωλητής (ακόμη και στην περίπτωση που προχωρεί αναγκαστικά στην πώληση του ακινήτου), ενώ ο αγοραστής καταβάλλει μόνο ένα ειδικό τέλος ίσο με το 1% της αξίας του ακινήτου. Μέχρι στιγμής ο φόρος έχει αποδώσει ελάχιστα έσοδα και μελετάται η κατάργησή του.

fimotro

Read more...

ΕΤΟΣ - ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΤΟ 2010...


Η οικονομία και η επίτευξη του κρίσιμου στόχου της ουσιαστικής μείωσης του ελλείμματος αποτελούν τη λυδία λίθο των εξελίξεων για τη νέα χρονιά. Τα στοιχήματα της κυβέρνησης κρίσιμα και δύσκολα, με τον πρωθυπουργό κ. Γιώργο Παπανδρέου να φέρεται αποφασισμένος να προβεί, μέσω του προγράμματος Σταθερότητας, σε κινήσεις που θα πείθουν τις Βρυξέλλες και τις αγορές, με την υιοθέτηση μέτρων που περιγράφονται από επιτελείς του «ως επώδυνα αλλά και κοινωνικώς δίκαια». Από την πλευρά του, ο νέος πρόεδρος της Ν.Δ., κ. Αντώνης Σαμαράς, θα πρέπει να αποκτήσει πλήρη αντιπολιτευτικό βηματισμό, χωρίς να... έλθει σε πλήρη ρήξη με το πρόσφατο κυβερνητικό παρελθόν του κόμματος. Εως ότου αποσαφηνιστούν, πάντως, οι προθέσεις του πρωθυπουργού στο πεδίο της οικονομίας, τα σενάρια θα περιστρέφονται κυρίως γύρω από το μεγαλύτερο μέτωπο των ημερών: την τιθάσευση του ελλείμματος, και εν συνεχεία του δημοσίου χρέους και της ανεργίας. Το καλό σενάριο προβλέπει για το 2010 επιστροφή στην ανάπτυξη και μείωση του ελλείμματος στο 9,1% του ΑΕΠ. Το κακό σενάριο θέλει την οικονομία να παραμένει στάσιμη και να μην επιτυγχάνεται ουσιαστική μείωση του ελλείμματος, καθώς το δημόσιο χρέος δεν αφήνει περιθώρια αποτελεσματικής δημοσιονομικής πολιτικής. Το χειρότερο προβλέπει ύφεση και αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης.

fimotro

Read more...

ΕΡΧΕΤΑΙ ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ...


Ρεπορτάζ : Κ. Αντωνάκου

Μέτρα που θα «φέρουν τα πάνω κάτω» στην αγορά ακινήτων προωθεί το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Το βασικό σχέδιο προβλέπει εφάπαξ εξίσωση των αντικειμενικών τιμών με τις αγοραίες, θέσπιση αφορολόγητου ορίου για τη πρώτη κατοικία με βάση την αξία, μείωση του φόρου μεταβίβασης και συνολική έκπτωση από το εισόδημα των τόκων στεγαστικών δανείων για αγορά πρώτης κατοικίας. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών εισηγούνται... την εξομοίωση των αντικειμενικών με τις εμπορικές τιμές των ακινήτων, πράγμα που θα επιφέρει αυτόματη αύξηση μέχρι και 200% στις τιμές της εφορίας καθώς και αναπροσαρμογές σε δεκάδες φόρους και τέλη που καθορίζονται ως ποσοστό επί της αντικειμενικής αξίας.
Από τα στοιχεία που έχουν επεξεργασθεί οι υπηρεσίες του υπουργείου για να «προσαρμοσθούν» οι αντικειμενικές αξίες στις αγοραίες τιμές θα πρέπει να αυξηθούν κατά μέσον όρο κατά 50%. Σε ορισμένες περιοχές όπου καταγράφεται τεράστια απόκλιση η αύξηση θα φθάνει το 200%, ενώ περιορισμένες θα είναι οι αναπροσαρμογές στις γειτονιές που δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ αντικειμενικών και εμπορικών τιμών
Για να περιοριστεί η φορολογική επιβάρυνση από τις μεγάλες αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες για όσους αγοράζουν πρώτη κατοικία οι αρμόδιοι παράγοντες προτείνουν:
Κατάργηση του αφορολόγητου ορίου των 200 τ.μ. που ισχύει σήμερα για αγορά πρώτης κατοικίας και αντικατάσταση του με νέο αφορολόγητο με βάση την αξία του ακινήτου. Προτείνεται η αφορολόγητη αξία για πρώτη κατοικία να κυμαίνεται μεταξύ 400.000 και 500.000 ευρώ.
Τη σταδιακή μείωση του φόρου υψηλού συντελεστή του φόρου μεταβίβασης ακινήτων στο 5% από 11% που είναι σήμερα.
Την έκπτωση από το εισόδημα του συνόλου των δαπανών που πραγματοποιεί ο φορολογούμενος για την αποπληρωμή των τόκων στεγαστικού δανείου για απόκτηση πρώτης κατοικίας. Το σενάριο προβλέπει η φοροαπαλλαγή να ισχύσει αναδρομικά και να καλύπτει όλους όσοι έλαβαν ή θα λάβουν δάνεια.
Αυτόματα
Επίσης τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών εισηγούνται: Την καθιέρωση ηλεκτρονικού συστήματος αυτόματης προσαρμογής των αντικειμενικών τιμών στις αγοραίες ανά τακτά χρονικά διαστήματα και ανάλογα με τις εξελίξεις στην κτηματαγορά
-εφάπαξ εξίσωση των αντικειμενικών τιμών με τις εμπορικές έτσι ώστε να κλείσει η ψαλίδα τους που θεωρείται ως μια από τις βασικές εστίες φοροδιαφυγής και πακτωλού μαύρου χρήματος στο κύκλωμα της οικοδομής, -κατάργηση της ρύθμισης της προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία προέβλεπε έκπτωση από τον φόρο ποσοστού 40% των τόκων στεγαστικών δανείων που θα συναφθούν τη διετία 2009- 2010 και θα αφορούν απόκτηση οποιασδήποτε κατοικίας (πρώτης, δευτερεύουσας, εξοχικής).
Στο υπουργείο επισημαίνουν ότι το μέτρο είναι σκανδαλώδες αφού χρηματοδοτείται από τα δημόσια ταμεία η απόκτηση εξοχικών κατοικιών αλλά διευκρίνιζαν ότι για να αποφευχθεί αιφνιδιασμός και ανατροπή της συνέχειας του κράτους η ρύθμιση θα ισχύει για όσους έχουν ήδη λάβει δάνειο.
ΟΙ ΠΑΡΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
Καραμπόλα επιβαρύνσεων σε φόρους και κόστος οικοδομής
Η σχεδιαζόμενη εξίσωση των αντικειμενικών με τις εμπορικές τιμές θα επιφέρει αναπροσαρμογές σε μια σειρά από φόρους και τέλη που υπολογίζονται επί της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων. Πρόκειται για
Τον φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας που θα αντικαταστήσει το ΕΤΑΚ και θα καταβάλλεται κάθε χρόνο απ’ όσους έχουν στην κατοχή τους ακίνητη περιουσία πάνω από ένα ορισμένο όριο. Το βασικό σενάριο προβλέπει ότι το αφορολόγητο για την επιβολή του φόρου θα είναι γύρω στις 400.000 με 500.000 ευρώ και οι συντελεστές θα κλιμακώνεται από 0,1% μέχρι 0,9% ανάλογα με την αξία της περιουσίας. Δεν έχει ξεκαθαρισθεί αν στο αφορολόγητο θα υπολογίζεται η συνολική αξία των ακινήτων ή αν θα αφορά μόνο την πρώτη κατοικία
Τους φόρους μεταβίβασης κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών.
Μια αύξηση των αντικειμενικών αξιών θα κάνει ακριβότερα τα ακίνητα, τουλάχιστον για φορολογικούς λόγους. Επομένως, όλοι οι φόροι και οι αμοιβές θα «απογειωθούν», κυρίως για συναλλαγές στα πολύ ακριβά ακίνητα. Για παράδειγμα αν ένα ακίνητο 100 τ.μ. στη Φιλοθέη έχει αντικειμενική αξία 500.000 ευρώ, μια αύξηση 20% θα εκτόξευε την τιμή στα 600.000 ευρώ με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη φορολογική αντιμετώπισή του.
Το τεκμαρτό εισόδημα από ιδιοκατοίκηση πρώτης, δευτερεύουσας και εξοχικής κατοικίας που σε συνδυασμό με τις άλλες δαπάνες διαβίωσης θα αποτελεί για την εφορία βάση για τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος
Τον φόρο εισοδήματος επί των ενοικίων που δεν μπορεί να είναι χαμηλότερα από το 3,5% της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων καθώς και τον συμπληρωματικό φόρος 1,5%-3% επί των μισθωμάτων
Το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) που υπολογίζεται με συντελεστές 0,025%-0,035% επί του γινομένου που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό της αντικειμενικής αξίας ανά τετραγωνικό μέτρο, επί τα τ.μ. και επί τον συντελεστή παλαιότητας και πληρώνεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ
Το τέλος υπέρ του ταμείου νομικών κατά τη σύνταξη συμβολαίων, το τέλος υπέρ των συμβολαιογράφων και τα πρόσθετα τέλη μεταγραφής του ακινήτου τα έξοδα για την κατάρτιση των συμβολαίων μεταβίβασης. Πρόκειται για τις αμοιβές δικηγόρων και συμβολαιογράφων οι οποίες υπολογίζονται ως ποσοστό επί των αντικειμενικών αξιών
Τα τέλη και τις εισφορές για την έκδοση οικοδομικών αδειών
Το ελάχιστο κόστος οικοδομής που λαμβάνεται υπόψη για τον προσδιορισμό των αμοιβών των επαγγελματιών που εμπλέκονται στην κατασκευή καθώς και του ΦΠΑ.
ΤΑ ΤΡΙΑ ΑΝΤΙΒΑΡΑ
Για να «εξουδετερωθεί» η επιβάρυνση από τις αυξήσεις στις αντικειμενικές σχεδιάζεται η καθιέρωση αφορολόγητου ορίου 400.000- 500.000 ευρώ στην πρώτη κατοικία.
Θα μειωθεί δραστικά στο 5% από 11% ο φόρος μεταβίβασης.
Θα εκπίπτει από την εφορία το σύνολο και όχι ποσοστό της δαπάνης για την αποπληρωμή των τόκων από στεγαστικά δάνεια πρώτης κατοικίας.
Εν μέσω αντιδράσεων της αγοράς...
Στόχος το «μαύρο» χρήμα και οι... διαρροές ΦΠΑ
Βασικός στόχος της εξίσωσης των αντικειμενικών με τις αγοραίες τιμές είναι να έρθουν στο φως «μαύρα εισοδήματα» που αποκτούν οι κατασκευαστές και οι οποίοι, όπως λένε παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι στα συμβόλαια μεταβίβασης αναγράφεται η αντικειμενική και όχι η πραγματική τιμή αγοράς «εισπράττουν» κάτω από το τραπέζι τεράστια ποσά τα οποία δεν δηλώνουν στην εφορία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ανάμεσα στις αντικειμενικές και τις εμπορικές τιμές που φθάνει μέχρι και 200% καταγράφεται σε ορισμένες περιοχές της χώρας, ενώ σε γειτονιές και προάστια της Αθήνας η απόκλιση αγγίζει το 100% παρά το γεγονός ότι οι τιμές έχουν «παγώσει» ή και μειωθεί ελαφρά σε σύγκριση με πέρυσι.
Για παράδειγμα, στο Πέραμα οι αντικειμενικές αξίες κυμαίνονται από 650 έως 800 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Ωστόσο, οι τιμές πώλησης ενός νεόδμητου διαμερίσματος κυμαίνεται από 1.800 έως 2.100 ευρώ/τ.μ., δηλαδή μια διαφορά 162%-177%. Επίσης, στο Ζεφύρι οι αντικειμενικές αξίες είναι 650-800 ευρώ/τ.μ., αλλά οι τιμές αγοράς κυμαίνονται από 1.700 έως 2.000 ευρώ/τ.μ., διαφορές έως 186%.
«Διόρθωση»
Στις περιπτώσεις αυτές θα υπάρξει και η μεγαλύτερη «διόρθωση» αφού η φοροδιαφυγή είναι μεγάλη. Στην αντίθετη πλευρά, υπάρχουν περιοχές όπου η «ψαλίδα» είναι πολύ μικρή ή έχει μηδενιστεί έπειτα κι από τη σταθεροποίηση των τελευταίων δύο ετών. Σ’ αυτές τις περιοχές η αναπροσαρμογή θα είναι μικρή ή μηδενική.
Σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες του υπουργείου Οικονομικώντο μέτρο αυτόματα θα οδηγήσει σε αύξηση του δηλωθέντων εισοδημάτων από τους εργαζόμενους στο κύκλωμα της οικοδομής (οικοδόμους, ελαιοχρωματιστές, ηλεκτρολόγους, ξυλουργούς κ.ά.), καθώς και από τους συμβολαιογράφους και δικηγόρους που οι αμοιβές τους υπολογίζονται επί της αξίας του ακινήτου, ενώ θα περιορίσει και τις τεράστιες διαρροές από το ΦΠΑ.
Το σενάριο της αύξησης των αντικειμενικών αξιών χαρακτηρίζεται καταστροφικό από παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι πιστεύουν ότι θα αποτελέσει το τελειωτικό χτύπημα σε μια κτηματαγορά ήδη προβληματική. Οι προβλέψεις για το 2009 κάνουν λόγο για αγοραπωλησίες που θα κινηθούν στα επίπεδα των 80-100 χιλιάδων ακινήτων όταν πριν μερικά χρόνια είχαν φτάσει τις 220.000 συμφωνίες. Oσο για το 2010 προβλέπεται ότι θα κλείσει με περίπου 50.000 συμφωνίες, εκτός και αν η αύξηση των αντικειμενικών αξιών προκαλέσει απανωτές σεισμικές δονήσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία φορά που αναπροσαρμόστηκαν οι αντικειμενικές αξίες ήταν τον Μάρτιο του 2007. Ηταν τότε η δεύτερη δόση, από τις τρεις που είχε σχεδιάσει ο τότε υπουργός Γ. Αλογοσκούφης. Η τρίτη αύξηση που θα γινόταν το 2008 τελικά αναβλήθηκε επ’ αόριστον εξαιτίας της βαθιάς ύφεσης στην οποία εισήλθε η ελληνική κτηματαγορά. Κάτω από τις πιέσεις των παραγόντων της αγοράς ακινήτων, η τότε ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας δεν προχώρησε σε νέα αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, φοβούμενη προφανώς μεγάλη πτώση των αγοραπωλησιών ακινήτων εξαιτίας της αύξηση της φορολογίας.
Οι επερχόμενες αλλαγές στη φορολογία κληρονομιών έχουν προκαλέσει από τον Οκτώβριο και μετά ραγδαία αύξηση των μεταβιβάσεων και ουρές στις εφορίες και τα συμβολαιογραφεία, καθώς πολλοί ιδιοκτήτες έσπευσαν να μεταβιβάσουν ακίνητα στα παιδιά τους για να προλάβουν τυχόν επιβαρύνσεις από την αύξηση της φορολογίας.
5% από 11% θα μειωθεί σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης ο φόρος μεταβίβασης
105 χιλιάδες θα ανέβαζε την αντικειμενική ενός σπιτιού 100 τ.μ. στην Ελευσίνα, μία αναπροσαρμογή της τάξης του 50%, μιας και στη ζώνη των κατώτερων αντικειμενικών (700 ευρώ/τ.μ.) εκτιμάται σήμερα 70.000 €

fimotro

Read more...